تخت سليمان پروژه فرهنگي تاريخي شد

به گزارش ميراث آريا( chtn) مدير پايگاه ميراث جهاني تخت سليمان در بزرگداشت اولين سالگرد درگذشت دکتر سيد باقر آيت اله زاده شيرازي با بيان اين مطلب افزود: از سال 1354 که در دوره‌هاي کار آموزي، مرمت و بازپيرايي بناها زير نظر مرحوم شيرازي شرکت داشتم. رفتار، کارهاي اداري و کارگاهي او به عنوان الگو در زمينه چگونگي ساماندهي آثار تاريخي همواره مد نظر قرار مي گرفت.

ابراهيم حيدري افزد: در مجموع مي توان گفت مرمت و حفاظت براي مرحوم شيرازي به تنهايي يک عشق نبود.

وي درادامه خاطر نشان کرد: ساماندهي سيستم اداري نيز در زمره نخستين اقدامات مرحوم شيرازي به شمار مي آيد.

به گفته اين کارشناس ميراث فرهنگي پس از تخريب بازار اروميه مرحوم شيرازي دستور ساماندهي وضعيت سيستم اداري و کارکنان را صادر کرد، چرا که معتقد بود چنانچه مشکل کارکنان حل نشود درباره حفاظت از آثار تاريخي هيچ کاري نمي توان کرد.

حيدري با اشاره به اين که طبقه بندي مشاغل و موضوع استخدام کارکنان در سازمان استان توسط وي حل شد اظهار داشت: او بر مستند سازي و تهيه مستندات پرونده ثبتي آثار تاکيد ويژه داشت.

وي با بيان اين که مرحوم شيرازي در طول چهار ماه کليساي سنت استپانوس و زرزر را از وضعيت خطرناک در آستانه تخريب نجات داد تاکيد کرد: در مجاورت تخت سليمان نيز يک جاده ترانزيتي توسط آلماني ها طراحي شد که با گزارش ها و زحمات مرحوم شيرازي اين جاده منحرف شد.

به گفته مدير پايگاه ميراث جهاني تخت سليمان با کوشش هاي او بود که در سال 1372 تخت سليمان به يکي از پروژه هاي فرهنگي تاريخي تبديل شد.

حيدري تاکيد کرد: مرحوم شيرازي به صورت مداوم در مجموعه آتشکده آذرگشسب حاضر و تاکيد داشت نيروهاي مورد نياز اين مجموعه از بين افراد بومي و محلي تربيت شود./118

انتهای پیام/

کد خبر 1387052910